Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 03.05.2024, 04:23

Мій сайт

Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [1]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 9
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

На щедрій пісенній ниві
[ Викачати з сервера (113.7 Kb) ] 20.02.2015, 13:47

                                         Урок  музики

        На   щедрій

        пісенній  ниві

 

                                                              

                                                                  Підготувала вчитель

                                                                  музики

                                                                  Вежицького  НВК

                                                                  Кузьмич  Майя

                                                                  Миколаївна

МЕТА:    На   прикладах   українських   народних   пісень    у    виконанні  

артистівестради   акцентувати   увагу   на   народних  джерелах 

українськоїпопулярної     музики;   ознайомити    із   творчістю  

А. Солов’яненка, Н. Матвієнко, тріоМареничів, С. Ротару; 

закріплювати   визначення   поняття  «аранжування»;  формувати 

відчуття  ритму,  навички  виконання  бардівської  та  естрадної 

пісні;   розвивати  інтерес   до   творчості  українських  естрадних 

співаків;  виховувати  естетичний смак  та  співочу  культуру 

учнів,спонукати  учнів до  роздумів  про вплив  народної  пісні  на 

духовний  світ  людини.

 ОБЛАДНАННЯ: магнітофон, мікрофон, портрети українських народних

виконавців.

ТИП  УРОКУ: урок  засвоєння  нових  знань, умінь  і  навичок.

ЕПІГРАФ  УРОКУ: 

З народного  напившись  джерела,

Як  із  Дніпра  бере  веселка  воду,

О  рідна  пісне,  знову  ти  прийшла

 До  матері  й до  батька  -  до  народу.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний  момент. Вхідпідзвучання  пісні  В. Івасюка у виконанні С.Ротару «Червона рута».

ІІ. Музичнепривітання.

Вчитель. Добрий день вам усім!

                 Всіх ми раді вітати!

                 Добрий день вам усім!

                 Щастя, радості бажати!

                 Добрий день вам усім!

                 Іпісень нових співати!

                 Всім вам добрий день!

  Діти.Добрий день!

ІІІ. Мотиваціянавчальної  діяльності.

Вчитель.

 -  Діти, сьогодні   музика  стала  частиною  нашого  життя,  і  від  того,  яку музику  ми  слухаємо, залежитьзагальний  розвиток  нашого  суспільства,  ваш  внутрішній  стан. Тому  вже  зараз  потрібно  вибирати,  яку  музику  слухати,  та  не  забувати  музичнекоріння  нашого  народу.    

IV. Оголошення  теми,   мети  уроку.

Вчитель.

 -   Тема   нашого   уроку   «На   щедрій   пісенній   ниві».

Пісня – один із найцінніших скарбів українського народу.  Народжена на щедрій пісенній ниві, уквітчана красою щирої української душі, вона стала невіддільною часткою життя кожної людини.

Існує давня легенда про те, як Бог подарував пісню українцям. (Вчитель розповідає легенду у супроводі музики).

Легенда про пісню.

Давно це було. Ходив, оповідає легенда, Ісус з міста до міста, від села до села. Носив віру, повчав, допомагав людям. Одного разу завітав в оселю, де були люди різних національностей. Всі вони щиро молилися. Вирішив Ісус ощасливити їх. Підійшов до іспанця і подарував йому багатство, німцеві дав педантичність, французові – елегантність, американцеві – життєрадісність, інших обдарував щедротами, яких бажали. Коли закінчив роздавати, прибігла маленька дівчинка, стала під дверима та й заплакала.

Почув Бог, відчинив двері та й питає:

  • «Чого ти плачеш, дитинко?»
  • «Бо мені жодного подарунка не залишилось», - відповіла дівчинка.
  •  «Не плач,  не плач»,- заспокоїв її Бог.
  • «Дам я тобі подарунок, який залишив для самого себе». І дав їй пісню. А тією дівчинкою була Україна.

З того часу минуло багато літ, а український народ вважається на землі і до нині найспівочішим народом і співає і в горі, і в радості, і в роботі, і на відпочинку.

Учні, а можливо, хтось із вас знає прислів’я чи приказки про пісню? (діти розказують прислів’я).

Прислів’я:

  1. Де праця, там і пісня.
  2. З піснею робота спориться.
  3. З пісні слова не викинеш.
  4. Легше тобі на душі стане, як пісня до твого серця загляне.
  5. Найдорожча пісня, з якою мати мене колисала.
  6. Хороша пісня, коли б трохи довша.
  7. Швидко пісня співається та не швидко складається.
  8. Хто співає той журбу проганяє.
  9. Кому добре, той співає, кому зле той плаче.
  10.  Як заспівають, мов тебе на крилах підіймають.

Добре учні, ви молодці, багато прислів’їв про пісню згадали.

Які асоціації у вас пов'язані зі словом  «пісня»? ( Метод «Асоціативний кущ»).

(Вчитель прикріплює на дошку український віночок зі словом «пісня». Учні відповідають. Вчитель прикріплює до віночка стрічки різних кольорів з написами асоціації слова «пісня»).

Діти. Скарб, нива, душа, ніжність, радість,естрадна, народна, нота, Н.Матвієнко, смуток, щирість, такт, мелодійна, форте,піано, історія, ключ, мати, народ, батько і т. д.

Вчитель. На   прикладах   українських  народних  пісень  у   виконанні   артистів   естради   ми   познайомимося    з   народними  джерелами  української  популярної  музики.

 Робота  з  епіграфом. А зараз ознайомимось з епіграфом сьогоднішнього уроку(вчитель читає епіграф з дошки).

V. Актуалізація  опорних  знань. Бесіда.

Давайте згадаємо, які  жанри української народної пісні ви знаєте?

- (Календарно-обрядові, соціально-побутові, родинно-побутові,  історичні)

-   Яке місцепосідаютьнародні  пісні  у  творчості  українських  композиторів?

  На  моєму  столі  ви  бачите  прекрасний  букет   польових   квітів,   колосків,   маків,   які,   як   і   народна   пісня,  приваблюють  нас  своєю  красою   та   різнобарв’ям   кольорів.  Запрошую   вас   кожного   по   черзі    взяти   з  вази  гілочку  і  знайти  на  ній   надпис  видів   української  народної  пісні.

-  Учні  підходять   до  вази   вибирають  гілочки   і  називають вид української  народної       пісні,  який   вони  вибрали (метод «Мозковий штурм»):

-   календарно-обрядові  (щедрівки,  колядки,  веснянки,   гагілки,   русальні,   купальські,  жниварські);

-   соціально-побутові  (козацькі,   рекрутські,   чумацькі,  бурлацькі,   наймитські,  заробітчанські,  кріпацькі);

-   родинно-побутові   (колискові,   про  кохання,  про  стосунки  у  родині);

-   історичні  (про  історичні   події,  про  історичні  особи);

 VІ. Вивчення  нового  матеріалу

  1.Слухання музики.

     Розповідь  вчителя.

Жанровий   діапазон  української  пісні   є  дуже   широким. Серед   найкращих   ліричних  пісень  нашого  народу  -  «Там, де  Ятрань  круто  в’ється»,  яка  полюбилася  слухачам  у  прекрасному  виконанні  Анатолія  Солов’яненка. «Веснянка»,  в  незабутньому  виконанні  Ніни  Матвієнко  та  пісні  «Чом  ти  не  прийшов?,  «Ой  у  гаю  при  Дунаю»  у  виконанні   тріо  Мареничів.

                            Метод  «Робота  в  групах»

А зараз попрацюємо в групах (вчитель роздає конверти із завданнями).

- А  я  надаю  слово  нашим  дослідникам,  які  працювали  над  своїми  завданнями:

І група   досліджувала  творчість  Анатолія  Солов’яненка(«Там, де  Ятрань  круто  в’ється»)

* ІІ група  досліджувала  творчість  Ніни  Матвієнко(«Веснянка»)

* ІІІ група   досліджувала  творчість  «Тріо  Мареничів»(«Чом  ти  не  прийшов?,  «Ой  у  гаю  при  Дунаю» )

До  слова  запрошується  І  група  дослідників.

  Життєвий  і  творчий  шлях  Анатолія  Солов’яненка.

 - Дякуємо  за   змістовне  повідомлення.                    

Розповідь  вчителя.У  репертуарі  видатного  тенора  А. Солов’яненка – відомі  оперні  партії ,  із  якими  він  виступав  на  сценах   театрів    всього  світу,   але   саме   у   виконанні    народних   пісень   співак  розкривається  особливо  яскраво,  вірно, глибоко,  адже  в  цих  піснях -  його  справжнє  коріння.  Задушевність, щирість почуттів, емоційна схвильованість  притаманна  виконавській  манері  А. Солов’яненка. У тому,  як  він  пропускаєкрізь себе ціпочуття  і  як  уміє  передати  їх  слухачеві,  напевно, прихований  один  ізголовнихсекретів   йогоуспіху. Послухайтеодну  з  найкращих    ліричних    пісень  українського  народу  -  «Там,  де  Ятрань круто в’ється»  у  виконанні  А. Солов’яненка.

Слухання пісні  «Там, де  Ятрань  круто  в’ється».

- Далі  продовжить  розповідь  ІІ  група  дослідників.

Життєвий    і    творчий    шлях    Ніни   Матвієнко.

- Дякую  за  цікаву  розповідь.

Розповідь   вчителя.

Талант  Н.Матвієнко  розкрився  і  в  музичній,  і  в  театральній,  і  в  кінематографічній  галузях. Вона  брала  участь  і  в  теле- та  радіовиставах,  художніхфільмах; озвучуваланауково-популярні, хронікально-документальніфільми. 1988 р.  було  знято  перший  відеокліп   за   її  участю   «Русалчин  тиждень».

У  репертуарі  співачки  безлічнароднихпісень,  з-поміж   яких календарно-обрядові,  ліричні,  грайливо-гумористичні,  піснібалади  та українські  пісні  культурно-історичної  доби XVII-XVIII ст.

 Послухайтеукраїнську   народну  пісню  «Веснянка»  у  виконанні  Н.Матвієнко. (Слухання).

Запрошую  ІІІ  групу  дослідників.  

*   Життєвий    і    творчий   шлях   тріо  Мареничів.

- Дякую  за  повідомлення.

Розповідь  вчителя.

У  середині  1970-х рр.  на  пісенному  Олімпі   української   естради   засяяла  нова  зірка  -  сімейне  тріо  Мареничів  (подружжя  Валерій  і  Антоніна  Мареничі  та Світлана  Сухорукова,  сестра  Антоніни),  музиканти   якого   працювали   у  стилі  фолк.  У   репертуарі  тріо   звучали    українські   народні   пісні  в  сучасних  аранжуваннях,  а  також  авторські  пісні  учасників  тріо. - Тріо  Мареничів   є  прикладом   гурту,  які   переробляли  українські   народні   пісні    за  власним  баченням,  під   впливом    народної   пісні   народжуються   пісні,   які    стають  популярними.

АРАНЖУВАННЯ -  обробкамузичного  твору,  написаного  для  певних  голосів  чи  інструментів,  для  того,  щобпристосувати  його  до  виконання  іншими  засобами.

  Багатопісень («Несегаля  воду», «Чомти не прийшов»,  «Ой  під  вишнею»,  «Ой у гаю при Дунаю» та інші)   у   виконанні    музикантів  стали  народними  шлягерами.

-  Послухайте  українськінародні  пісні «Ой  угаюпри  Дунаю»  та  «Чом  ти   не  прийшов»  у  виконанні   тріо  Мареничів  ( Cлухання музики).

Вчитель.

- Кожен  день по телевізору,  по радіо   ми   чуємо  пісніВолодимираІвасюка.  І  в  наш   час  вони   не  перестають  бути   цікавими,   захоплюють   старших   за   віком  людей   і  не  залишають  байдужими  молодь.  Давайте перевіримо,   чи  знаєте  ви   пісні    Володимира   Івасюка ,  і  пограємо в  гру  «Відгадай  мелодію».

                              ГРА   «Відгадай  мелодію» 

Звучать   відеофрагменти   пісень  Володимира  Івасюка.

 Діти   відгадують   мелодію   і називають  пісню:

-  «Пісня  буде  поміж  нас»

-  «Я  піду  в  далекі  гори»

-  «Водограй»

-  «Балада  про  мальви»

-  «Два  перстені»   

2.  Вокально-хорова  робота.

В. Івасюк. «Червона  рута» - вивчення.

Вчитель. – Учні!  В. Івасюк створивблизько 100 пісень. Найкращі  з  них –  «Червона  рута», «Водограй», «Я  піду в далекі гори», «Пісня буде поміж нас»-   написані на власнівірші. Також  він   є  автором  багатьох   інструментальних   творів, музики  до спектаклів  тощо.

  - Ви вже, напевне, звернулиувагу, щопісніВолодимираІвасюка  виконувалавідомаспівачка,   народна  артистка  України,  Росії  та  Молдови,  Лауреат численних  премій  та фестивалів, кавалер багатьохорденів,  і врешті  - Герой  України..?

- ( Софія  Ротару).

-  Так,  це  Софія  Ротару,  вона  стала  однією  з  кращих  виконавиць  пісень  Володимира  Івасюка.

- Як  і    В.  Івасюк,  Софія  Ротару  родом   з   Чернівецької  області.  Ще   в  дитинстві   її    називали  «соловейком   з   Буковини».  Визнання   до  співачки   прийшло  відразу  після  показу на  телебаченні  у  1971  році  музичного  фільму  «Червона  рута». Пісня,  яка  дала  назву  телефільму,  була  визнана   кращою  піснею  року.  Нині  «Червона  рута»  стала  символом   української   естрадної   музики,   навіть   символом   України.

-  Давайте  послухаємо  пісню  і  спробуємо  її  вивчити.

-  Слухання  пісні  «Червона  рута»  у  виконанні  С.  Ротару.

3. Розспівування.Дон-дон, дінь-дінь, дон-дон-дон,

                                 Дон-дон, дінь-дінь, дон-дон.

                                  Риба-рак, риба-рак,

                                 Дон-дон, дінь-дінь, дон-дон (3 рази).

Розучування  пісні  «Червона  рута»  В.  Івасюка.

 (Робота  над  літературним  та  музичним  текстом  пісні,  визначення  структуримелодії,  руху  кожної  фрази,  проспівуванням   голосних  та  чіткою  вимовою   приголосних   звуків).

-  На   наступному  уроці   ми  продовжимо  вивчати  пісню,  а  зараз  давайте  послухаємо  одне  з  перших    виконань  «Червоної  рути»   Софією  Ротару.  Візьміть  у  руки  квіти і,  слухаючи  пісню,  будемо  виконувати  танцювальнірухи   з   квітами  в  такт  музиці.  Послухайте   і   порівняйте   з  сучасним  виконанням,  що  змінилося  на  вашу  думку?

Слухання пісні.

VI.  Рефлексія.

Вчитель.   

-  Незабутні  пісні  Володимира  Івасюка  -  це  вершина  розвитку  естрадного  жанру  в  Україні.

- Сам  композитор   говорив,  що   для   нього   «український   фольклор  -  це  підручник,  написаний  геніальним  автором».

                              Метод  «Мікрофон».

-  Яку  роль  відіграє  пісня  у  житті  українського  народу?

-  Яких  видатних  виконавців  української  пісні  ви  знаєте?

-  Яке  значення  має   творчість   В. Івасюка    для    української    естрадної    пісенної    культури?

VII. Вчительмузичного  мистецтва.

        Музичне  прощання.

 

VIII. Вихідучнів з класупідмузикуВ.Івасюка «Червона  рута». 

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: НВК
Переглядів: 705 | Завантажень: 6 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Конструктор сайтів - uCoz